شرکت زمزم

فرم ورود
نام کاربری
کلمه عبور
بازیابی کلمه عبور
صفحه اصلی > مقالات > مصاحبه مدیر عامل

مصاحبه مدیر عامل زمزم شرق با مجله اقتصاد سبز

2 / مهر / 1391

mosahebe.jpg

مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره "زمزم شرق تهران" در گفتگو با "اقتصاد سبز" خبر داد:
ورود نوشیدنی ایزوتونیک زمزم – مکمل غذایی ورزشکاران
چند سالی است که سیروس درویشی سکان اداره "زمزم شرق" را در دست دارد. مردی جوان که پشت ظاهر مهربان و مهمان نوازش مدیری جدی و کار بلد است. وی با آنکه مدیر عامل این شرکت است، طوری مشغول به فعالیت است که اگر بدون اطلاع قبلی با وی ملاقات کنید حس خواهید کرد که برای سودآوری خود این چنین در تلاش است، در حالی که وی در این میانه نفع شخصی ندارد. با آنکه ملاقات و مصاحبه با ایشان کار سختی بود اما بالاخره تیم خبری "اقتصاد سبز" موفق شد تا در رابطه با برنامه های پیش روی این کارخانه گفتگویی با وی انجام دهد و با آنکه مشغله های زیادی داشت، اما با آغوش گرم از تیم خبری " اقتصاد سبز" استقبال کرد. حاصل این گفتگوی صمیمانه را در پی می خوانید:
 
سیروس درویشی مدیر عامل زمزم شرق تهران و نایب رییس هیات مدیره در ارتباط با اهداف پیش روی زمزم به خبرنگار ما گفت: ارتقاء کیفیت و تنوع محصولات از اصلی ترین برنامه های شرکت زمزم است.
وی با اشاره به این موضوع که سالانه بخش زیادی از تولیدات زمزم  به محصولات جدید اختصاص دارد افزود:زمزم به طور متوسط ماهانه یک محصول جدید با توجه به ذائقه مردم ایران تولید و به بازار عرضه میکند و نمونه آن را میتوان انواع ماالشعیر با طعمهای مختلف و یا محصولی جدید با نام کلاسیک که با عصاره خرما تولید میشود ذکر کرد.
درویشی همچنین در رابطه با محصول جدیدی تحت عنوان ایزوتونیک اظهار داشت:به تازگی شرکت زمزم با مشارکت المپیک و پارالمپیک محصولی جدید تحت عنوان ایزوتونیک تولید کرده که مختص به ورزشکاران است و به عنوان نوعی مکمل پس از انجام تمرینات ورزشی استفاده می شود.
مدیر عامل زمزم شرق تهران خاطرنشان کرد:این محصول پیش از این به کشور وارد میشد،اما با اضافه شدن این نوشیدنی به سبد محصولات خانواده زمزم دیگر نیازی به واردکردن نخواهد بود.زیرا این محصول از تمام جهات با نمونه خارجی برابری میکند و ورزشکاران نیز بدون شک این محصول را جایگزین نمونه وارداتی می کنند.
وی در ادامه با انتقاد از عدم حمایت دولت از صنعت نوشابه سازی افزود:متاسفانه در سال جاری بر خلاف شعار حمایت از تولید ملی هیچگونه حمایتی از تولیدکنندگان نوشابه در کشور صورت نگرفته و بهای داده شده به محصولات وارداتی بیش از تولیدات داخل است.درویشی افزود:به دلیل عمومی بودن این کارخانه معمولا نظارتهای بیشتری از سوی نهادهای دولتی از جمله دارایی،مالیات،تعزیرات،تامین اجتماعی،نظارت بر مواد غذایی و غیره به ما صورت می گیرد.
وی ادامه داد:کارخانه زمزم بر اساس سیاست گزاری های جناب فروزنده ریاست بنیاد مستضعفان که بر شفاف سازی تاکید ویژه ای دارند عمل میکند. زمزم نیز به همین دلیل زیر نظر سازمان حسابرسی که وابسته به وزارت امور اقتصاد و دارایی است فعالیت می کند تا کلیه صورتهای مالی به صورت کاملا شفاف بیان شود.
درویشی در ادامه با اشاره به رقابتی بودن صنعت نوشابه در کشورگفت:نوشابه سازی تنها صنعتی در کشور است که در آن زمزم و دیگر تولیدکنندگان داخلی با غولهای جهانی از جمله پپسی و کوکا در رقابت هستند و خوشبختانه هیچگاه محصولات داخلی کم و کاستی در مقایسه با محصولات خارجی نداشته اند و ما افتخار خود میدانیم که بدون حمایت و به صورت آزاد با این شرکت ها در رقابت هستیم.
 وی افزود: در گذشته مالیت غیر مستقیم که با نام تجمیع عوارض شناخته می شد، برای محصولات داخلی 3 درصد و برای محصول خارجی 5 درصد بود. وارد کنندگان نیز از این موقعیت استفاده کردند و قیمت محصولات خود را 10 درصد بالاتر از تولیدکننده داخلی به ثبت رساندند. پس از مدتی این قانون لغو شد، اما همچنان شرکتهای وارد کننده این اختلاف قیمت را حفظ کردند. اما طی 2 یا 3 سال اخیرمکاتبات ما با مسئولین  نتیجه بخش نبوده و ما موفق شدیم تا تنها در برخی از محصولات قیمت را برابر سازیم و در نوشابه خانواده چنین اتفاقی صورت نگرفت.
 
مدیر عامل و نایب رییس هئیت مدیره همچنین در رابطه با صادرات این کارخانه گفت: زمزم در سالهای گذشته بزرگترین صادر کننده غیر نفتی بوده و تمام روسای جمهور وقت از این شرکت تقدیر کرده اند،اما دلایل اصلی  کاهش صادرات بحث مالیات و فرازو نشیب های نرخ ارز بود. در طول سالهای گذشته و تا اواسط سال 90 نرخ ارز در یک دوره چندین ساله تقریبا ثابت بود، اما از اواسط سال گذشته نرخ ارز نوسان بسیاری داشت و مشکلات زیادی را نیز برای بسیاری از تولید کنندگان به وجود آورد. زیرا قیمت تمام شده محصول افزایش پیدا می کند، در صورتی که قیمت فروش ثابت است و این اتفاقات باعث از بین رفتن انگیزه در شرکتهای صادرکننده شد.
 
وی در پاسخ به "اقتصاد سبز" در رابطه با سیاست احداث کارخانه در دیگر کشورها گفت: کارخانه هایی در کشورهایی مانند ترکیه، مالزی، اندونزی، کانادا، برلین و انگلیس وجود دارد که تحت لیسانس زمزم ایران نوشابه تولید می کند. در افغانستان نیز تولید محصولات زمزم به شکل وسیع وجود دارد که این کارخانه مواد اولیه مورد نیاز تولید نوشابه را از زمزم خریداری می کند. وی اظهار داشت: همچنین در آینده ای نزدیک قرار بر این است تا نشستی با تولید کنندگان نوشابه در چند کشور برگزار شود تا شرکتها متقابلا تحت لیسانس دیگری تولید محصولات را آغاز کنند. درویشی در پایان گفت:ما امیدواریم تا دولت با هموار ساختن مسیرهای صادرات باز هم به کسب و کار تولیدکنندگان رونق بخشد